Historická letadla jako inspirace pro modeláře

Není snad leteckého modeláře, který by neměl rád skutečná letadla, jež se mnohdy stávají předlohou pro jeho další výtvor. Velmi vhodné typy představují zejména letadla historická, neboť vynikají svými vytříbenými liniemi a často i poutavým zbarvením.

Jedním z míst, kde lze řadu létajících veteránů obdivovat, je letiště Podhořany na svahu Železných hor.

V Podhořanech v soukromém hangáru sídlí sdružení RAF Station Czechoslovakia provozující v současnosti dvojici britských školních dvouplošníků DH.82 Tiger Moth. Na těchto letounech probíhal v letech 2. světové války rovněž výcvik československých pilotů před jejich operační službou v Royal Air Force. Posledním přírůstkem do této historické letky je školní dolnoplošník Miles Magister získaný v loňském roce až z daleké Argentiny, unikátní svou přímou historickou vazbou na naše piloty. Letoun se momentálně nachází ve Velké Británii, kde probíhá jeho generální oprava včetně přelakování do zbarvení, které nosil během výcviku našich pilotů.

Příjemnou skutečností je možnost absolvovat na uvedených dvouplošnících vyhlídkový let, který představuje bezesporu vhodný stylový dárek (informace lze dohledat na webu www.tigermoth.cz). Právě z takového létání pochází doprovodné fotografie příspěvku.

A když už se člověk do Podhořan dostane, může vidět v provozu řadu klasických letounů československé konstrukční školy (dnes již v podstatě historických) jako L-200 Morava, Aero Ae-145, L-40 Meta Sokol, Zlín Z-226 v roli vlečné, nestárnoucí L-13 Blaník či třeba hostující repliku předválečného větroně Šedý Vlk. Ten mimochodem v druhé polovině třicátých let v motorizované verzi provozovala skupina MLL (Masarykovi letecké ligy) Humpolec a jeho zálet se uskutečnil na kopci v bezprostřední blízkosti současného jiřického letiště.

Žádné komentáře: