Nová kategorie pro (nejen) klubové pohodové a mírně soutěžní létání

Již delší dobu jsme v klubu diskutovali možnost výběru vhodné leteckomodelářské kategorie, která by nám umožnila pohodové  soutěžní polétání v okamžiku, kdy by pár členů mělo chuť poměřit své aviatické dovednosti. Cílem je provoz pohledných, stavebně, materiálově i finančně nenáročných eroplánků, které přinesou svému tvůrci co nejvíce radosti.

Nakonec padlo rozhodnutí vyzkoušet jednu z kategorií historických modelů provozovanou mezinárodním hnutím SAM (Society of Antique Modelers – sdružení příznivců historických modelů), konkrétně Old Timer 400 - ½ Electric Limited Motor Run.

Co říkají pravidla této kategorie?

V soutěži může startovat jakýkoli motorový model, jehož předloha byla navržena před rokem 1951. Minimální plošné zatížení musí být nejméně 24,4 g/dm2 (=8 uncí na čtvereční stopu) průmětu plochy křídla.

Bez ohledu na velikost modelu je celková minimální hmotnost modelu stanovena na 454 gramů (=16 uncí).

Pohonnou jednotkou musí být jednosměrný elektromotor s permanentními magnety třídy 400, 6,0 V, jakékoliv značky, průměr motoru musí být 27,6 mm, délka 38 mm, hřídel o průměru 2,3 mm, kotva motoru nesmí být uložena v kuličkových ložiscích a pohon vrtule musí být napřímo. Kovová vrtule není dovolená, sklopné vrtule jsou povoleny.

Pohonná baterie je tvořena 6 články Ni-Mh nebo dvěma články Li-Ion/Li-Po, přičemž články mohou mít libovolnou kapacitu. Baterie musí být opatřená jasně viditelným štítkem od výrobce. Jakýkoliv spínací BEC – ESC systém je povolen.

Modely mohou startovat z ruky nebo ze země (ROG), záleží na rozhodnutí pilota. Motor smí běžet pouze prvních 60 sekund letu. Výsledné skóre je součtem časů třech nejlepších letů z celkových čtyř. Letové maximum je stanoveno na 10 minut.

Použití moderních materiálů, jako jsou uhlíková, skelná nebo kevlarová vlákna a podobné materiály v samotné konstrukci modelu, nebo jejím zesílení, je zakázáno. Na stavbu modelu se můžou použít jen takové materiály, které byly použité v době vzniku modelu. Výjimkou jsou potahové materiály (vlies ideál) a materiály na kryty (kapotáže) motoru.

Použití jakýchkoliv elektronických zařízení, kromě těch, které slouží pro ovládání směrovky, výškovky, motoru je zakázáno (tzn.: gyroskopy, telemetrické zařízení, autopiloty, variometry apod. jsou zakázané). Jakákoliv zpětná komunikace z modelu, včetně té, která je standardně zabudovaná téměř ve všech systémech souprav s frekvencí 2,4 GHz, je zakázaná. Zpětná vazba z modelu o stavu palubních baterii je povolena.


Výhodou je, že na takovéto modely existuje řada dostupných plánků, které lze získat z portálu časopisu RC revue nebo RC modely. Ke stavbě většinou stačí dvě či tři prkénka balzy, pár smrkových a balsových nosníků, papír či vlies na potah, čtyřstovka se stejnosměrným regulátorem, malý přijímač a dvě mikroserva velikosti třeba HS-55. Baterie se z hlediska životnosti jeví jako ideální dvojčlánek Li-Ion, která má kapacitu 2100 nebo 2600 mAh. Většinu uvedených věcí najde běžný modelář ve svých zásobách a nákup potřebného tedy nemusí být nijak rozsáhlý. A navíc se jedná o tvarově docela pěkné modely, nikoliv pouze účelové speciály bez špetky estetického cítění.

Jak takový model vypadá ukazují ilustrační snímky soutěžního stroje Pee-Wy dvorního fotografa naší Jiřické Show Ládi Vyskočila. Další obrázky dokumentují potřebné vybavení a představují některé komerčně dostupné plány.

Podzim i zima jistě poskytnou dost příležitostí k pobytu v dílně a tak věříme, že se na jaře dalšího roku setkáme na našem letišti s tvarově zajímavými a létavými modely. A samozřejmě nechceme toto létání omezit jenom na členy klubu LMK Jiřice, mohou se k nám klidně přidat i kolegové z okolí (Havlíčkův Brod, Ledeč nad Sázavou, Kámenští modeláři apod.). O modelech a plánovaném setkávání za účelem společného polétání pro pohodu a zábavu budeme samozřejmě na webu včas informovat.

Žádné komentáře: