Minimag od multiplexu

Toto bylo moje druhé letadlo.  Hledal jsem něco s křidélky (pro pocit sucha a bezpečí) a houbolet. Po studování a poslouchání hromady rad jsem se rozhodl pro tohohle metrovýho hornoplocha od multiplexu. Ideální volba pro blbnutí. Můj je, tedy dnes už skoro byl (je odstrojen), ten poslední nastříkaný na piperovou žluť.

Kdo by pokukoval po Minimagu tak tady je pár výhod:

Odolný pružný  materiál, který není klasický EPP - není tak chlupatý. Na druhou stranu má od formy takové vystouplé cecíčky. Težko říct, co ve vzduchu brzdí víc, zda odrbaný EPP nebo tyto čudlíky. Lepit jde purexem i klasickým CA (vteřiňákem).
Multiplex konstrukce - výborně nezáludně líta, nepadá na minimálce. Multiplexí konstrukce i znamená vyborně navržené díly  - zámečky, spoje atd. Vše výborně drží a blbuvzdorně se staví (nejde sesadit a slepit něco obráceně nebo (moc) křivě).
Létání  - původní minimag byl navržen na klasickou stejnosměrnou čtyřstovku, s kterou to, upřímně , moc létavé nebylo (ale létalo). K tomu bylo dodáno takové šikovné plastové lože do čumáku - tzn nejlépe nahradit stříďákem podobné velikosti ala 400ka. Pak to létá jak z praku i pomalu, zvládá přemety atd. Na akrobacii to konstrukcí moc není (výkruty je spíš vodorovná vývrtka, rovně ji zaletět chce hodně páčkování).

 Abych ale nechválil, má to i pár konstrukčních nevýhod.

Podvozek - je to zohýbaný kus drátu s kolečky ze zpěvněného "polystyrenu"  ELAPORU s ocelovým středem jako "ložiskem". Podvozek pruží a na tu váhu cca 600g stačí, problém ale je v tom loži z tvrdého plastu,  po pár tvrdších přistání se v lepším případě vytrhně (a nalepí zpátky), v horším  zkroutí do neopravitelna = potom nezbávý než létat z ruky  a mít vrtuli na gumičkovém unašeči kvůli přistání.
Motorové lože - jak jsem psal že to JE VÝBORNĚ řešeno tak to je zároveň limitující pro některé tlustější oběžky, který se do něj prostě nevejdou. Řešením je sice motor uchytit jako zadní montáž, ale pak to vypadá na tom piperovském čumáku hodně divně. Zkrátka prostor je mírně limitující, ale existuje dost 100-160W stříďáků, které se v rozměrech původní plechovky 400ky drží a jdou zamontovat i se stejnou roztečí šroubů. Já zkoušel několik druhů a nakonec dokonce 2x použil českočínský MIG AC 400, který je navržen přímo jako náhrada původních 400vek.

Pro hračičky je možné dokoupit poměrně drahé plováky nebo s trochou zručnosti  přidělat na nebo místo koleček lyže - potom je potřeba už při sestavování pamatovat na zadní řiditelnou ostruhu.

Parametry

rozpětí křídla 1100 mm, délka 820 mm
hmotnost 580 g
ovládané funkce: směrovka, výškovka a elektromotor, případně křidélka
přijímač,  2x 9gservo základ +2x 9gservo na křidélka.
motory: MIG AC400, Power HD 2826/XX , motor co se vejde 100-160W,  odpovídající 10-20A regulátor. baterie do 1500mAh kvůli váze. 
vrtule 8/4 nebo 8/6.

I tak, když jsou velké (těžké) baterky, dovažuje se čumák.

Mě nakonec ke spokojenosti a pohodovému létání létal s tím MIG AC400, což je čínská oběžka zapouzdřená v plechovce o velikosti 400ky,  s vrtulí 8/4  a dvěmi zvláštními sadami dělaných baterek.  Jedna byla ze třech  vyřazených LiIon článků (do notebooku)  s kapacitou 1100mAh - 12,3V po nabití - na deset minut až čtvrhodinku to stačilo, baterky se hodně hřáli, silnější motor by je asi zabil.  Druhá sada byla ze třech A123, stejná kapacita, napětí 10,8V (3,6V mezní). Ty sice zůstaly studené ale byl znát rozdíl toho napětí. To bylo trochu nebezpečné, protože po výměně baterek letadlo nemělo takovou rezervu výkonu při přidání plynu při přízemním divočení.

Kombinace extra silného motoru a velkých LiPOL baterek z toho už dělají sice svižnou, ale spíš cihlu s extra výdrží a na řízení je to znát.



Žádné komentáře: